Indkøbskurv

Calculating

Din kurv er tom

ALLA OTE LEHDISTÖTIEDOTTEESTA

Viinikuninkaat saavat sijoittajien luottamuksen

Torstai-iltana tunnelma oli korkealla Tanskan Leijonan luola -ohjelmassa, kun viini virtasi laseissa ja huumori kukki. Kaksi taitavaa kauppiasta Tanskasta on luonut menestyvän verkkoviinikaupan, jonka kruununjalokivi on maistelupakkaukset – laadukkaita viinejä hintaan, johon useimmat voivat tarttua. Asiakkaat jonottavat Vinhusetin tarjontaa, ja yritys kasvaa vauhdilla. Tämä houkutteli myös sijoittajat mukaan: Morten Larsen, Anne Stampe ja Nikolaj Nyholm tekivät yhteensä 26 000 euron sijoituksen ja saivat vastineeksi 20 prosenttia yrityksestä.

Tanska, 18. tammikuuta 2024 – Regin Bjerregaard Iversen ja Bjarke Green Pedersen saivat sekä kiitosta että naurua osakseen esitellessään Vinhusetin (Viinisi) konseptin paikallisessa Leijonan luola -ohjelmassa. Nopeasti puhuvat viinikauppiaat ovat lyhyessä ajassa mullistaneet verkkoviinikaupan ja luoneet kannattavan markkinaraon laadukkailla mutta kohtuuhintaisilla viineillään. Heidän tärkein tuotteensa on maistelupakkaus, joka sisältää kuusi huolella valittua viiniä hintaan 45,50 euroa. Tämä on houkutellut paljon kanta-asiakkaita Vinhusetille, jonka asiakasuskollisuusprosentti on 60 ja verkkosivun konversioaste kuusi prosenttia – huippupäivinä jopa 10 prosenttia.

Nämä luvut herättävät kiinnostusta kokeneimmissakin sijoittajissa, ja kilpailu Vinhusetin  osuudesta oli tiukkaa. Lopulta Morten Larsen, Anne Stampe ja Nikolaj Nyholm sijoittivat yhteensä 26 000 euroa 20 prosentin omistusosuudella. Larsen sai 10 prosenttia, kun taas Stampe ja Nyholm saivat kumpikin viisi prosenttia. Sijoittajat ovat nyt mukana auttamassa Vinhusetia hyödyntämään sen valtavan kasvupotentiaalin.

Vinhuset perustettiin joulukuussa 2021, kun Iversen ja Pedersen ostivat The French Wine Shopin. Ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana he myivät viiniä vain 13 000 euron arvosta, mutta vuoden 2022 alussa maistelupakkaukset toivat räjähdysmäisen kasvun. Pelkästään syksyllä 2023 Vinhusetin liikevaihto oli 1,04 miljoonaa euroa, ja vuoden 2024 ensimmäisen kvartaalin budjetoitu liikevaihto on 1,3 miljoonaa euroa.

Viinimarkkinat ovat valtavat. Tanskassa myydään päivittäin 126 000 pulloa viiniä verkkokauppojen kautta, ja kokonaismyynti – mukaan lukien kivijalkamyymälät ja ravintolat – on 600 000 pulloa päivässä. Maistelupakkaukset ovat erittäin suosittuja verkkokaupassa, mutta ne ovat usein hinnoiteltu korkeammalle kuin keskivertokuluttaja on valmis maksamaan. Meidän strategiamme on tarjota laadukkaita viinejä kohtuulliseen hintaan, ja se on osoittautunut menestykseksi. Haluamme, että jokaisella on mahdollisuus tutustua ja nauttia laadukkaista viineistä ilman, että siihen kuluu omaisuus, kertoo Vinhusetin perustaja ja toimitusjohtaja Regin Bjerregaard Iversen, ja jatkaa:
Konseptimme kiinnostaa selvästi kuluttajia, mutta meiltä puuttui osaamista markkinapotentiaalin täysimittaiseen hyödyntämiseen. Lähdimme Løvens Hule -ohjelmaan ensisijaisesti saadaksemme kokeneita asiantuntijoita mukaan – ei pelkästään rahoituksen vuoksi, ja olemme erittäin tyytyväisiä sijoittajatiimiimme.

Ennen sijoittajien mukaantuloa Iversen omisti 60 prosenttia ja Pedersen 40 prosenttia yrityksestä. He ovat sijoittaneet Vinhusetiin yhteensä 195 000 euroa, ja yritys työllistää nyt yhdeksän henkilöä. Vinhuset on myös muuttanut uuteen 1 300 neliömetrin varastotilaan Tanskassa.

Vakuuttavat luvut, selkeä konsepti ja perustajien intohimo ovat täydellinen yhdistelmä hyvälle sijoituskohteelle. Sijoittajat näkevät Vinhusetilla valtavan kasvupotentiaalin.

Viini kiinnostaa yhä enemmän kuluttajia, ja suunta on vain ylöspäin. On fiksusti havaittu, että laadukkaalle mutta edulliselle viinimyynnille on avoin markkinarako. Vinhusetilla on mukana huippuluokan viiniasiantuntija, joka solmii sopimuksia huipputiloilla Ranskassa, Espanjassa ja pian myös Italiassa. Yritys on rakentanut erittäin tehokkaan liiketoimintamallin, jossa kulut pidetään minimissä. Tästä iso hatunnosto. Tällä konseptilla he voivat valloittaa merkittävän osuuden markkinoista – ei vain kotimaassa, vaan myös kansainvälisesti. Vinhusetin markkinapotentiaali on valtava, ja pidän erityisesti siitä, että kohderyhmänä ovat tavalliset tanskalaiset, jotka eivät aina tiedä, millaista viiniä ostaa. Juuri siksi maistelupakkauskonsepti on niin loistava. Olen itsekin jo tilannut useita paketteja ja löytänyt uusia, mielenkiintoisia viinejä, kertoo sijoittaja Morten Larsen.


Olet tilannut uutiskirjeen
Virhe uutiskirjettä tilattaessa